به گزارش رویداد ایران، سید عباس صالحی در همایش آموزگار فقاهت، که در تالار همایش پژوهشکده علامه طباطبایی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد، با بیان اینکه قم در 14 قرن گذشته مهد علوم اسلامی بوده است، اظهار کرد: با تاسیس حوزه علمیه توسط آیت الله شیخ عبدالکریم حائری در سال 1301 فصل جدیدی به تاریخ این شهر اضافه شد که این عصر یکصد سال اخیر به قم نو شهرت دارد.
وی با تاکید براینکه در دوره قم نو که مربوط به صد سال اخیر می شود، علما و فضلای بسیاری در حوزه علمیه قم تربیت شدند، گفت: آیت الله محقق داماد یکی از چهره های شاخص آسمان فقاهت حوزه علمیه قم در این دوران به شمار می رود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه قم در دوره جدید با شیخ عبدالکریم حائری شناخته می شود، تصریح کرد: آیت الله حائری با نگاه و نفسی جدید، بذری را کاشت که امروز شاهد رویش و به ثمر نشستن آن هستیم.
وی اضافه کرد: آیت الله محقق داماد ادامه دهنده اندیشه های شیخ عبدالکریم حائری است و در سال های آخر حیات موسس حوزه علمیه قم به عنوان داماد ایشان برگزیده و در حلقه خاص علمی ایشان قرار گرفته است که می توان این عالم ربانی را اینگونه توصیف کرد که رهرو اندیشه های شیخ عبدالکریم حائری بود.
صالحی با اشاره به دلایلی که قم را به دو عصر تقسیم می کند، بیان کرد: دوره بعد از آیت الله حائری را دوره جدید می نامند که در دوره جدید علمایی تربیت یافتند و حوزه را متحول کردند که آیت الله محقق داماد از زمره همان علماست.
وی افرود: حداقل 10 مرجع صاحب رساله و دهها نفر از علما و مجتهدان صاحب نام مانند آیت الله میانجی، شهید بهشتی و شهید مطهری از شاگردان آیت الله محقق داماد هستند که در آسمان فقاهت جلوه کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: آیت الله داماد در حوزه شاگرد پروری و برخورد با شاگردان سنگ بنایی را گذاشت که تا کنون آثار آن قابل مشاهده است.
وی با تاکید براینکه مکتب آیت الله محقق داماد، مکتب سامرایی بود، تصریح کرد: مکتب سامرایی مکتب گفت و گویی بود و تفکر ادامه گفت و گو است و تدریس یک یک گفت و گوی جمعی است و مکتب شیخ عبدالکریم حائری و آیت الله داماد با این روش ادامه یافت.
صالحی با بیان اینکه در روش شناسی مرحوم داماد توجه به قرآن به عنوان یک مکتب فقهی به شمار می رود، عنوان کرد: این عالم ربانی به وضوح در بیانات و نظراتش از استناد به قرآن بهره می برد.
وی با بیان اینکه تقریراتی که اکنون از دروس این عالم ربانی آماده شده، معرف مکتب علمی و فقهی ایشان است، تصریح کرد: آیت الله محقق موید نهضت انقلاب بود و به همین دلیل رژیم شاهنشاهی با ایشان دشمنی داشتند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آیت الله محقق از سال 41 تا 46 همراهی خود را با نهضت انقلاب ادامه داد و همین موجب شد که رژیم شاهنشاهی به این عالم ربانی کینه داشته باشد و ایشان را رهرو این نهضت بدانند.
وی اضافه کرد: مرحوم داماد مقید بود که نکات را به گونه ای عرضه کنند که در مجامع و فضای اجتماعی موثر باشد و معتقد بودند که حتی روضه خوان هم باید فقیه باشد.
صالحی ادامه داد:در آستانه صدمین سالگرد تاسیس حوزه قم هستیم و می شود رهاوردهای حوزه را مشاهده کرد و برای صده دوم برنامه های خوبی را رقم زد .